
Gumidefekt
100 nasvetov
Načrtovanje
O tem, ali bo tura uspela ali ne, mnogokrat odloča že priprava. Dobro načrtovanje je že pol uspeha.
- Pred odhodom na turo si najprej priskrbite dobro topografsko karto v merilu 1:50.000, da se temeljito informirate o terenu in pripravite temu primerno opremo!
- Preverite, kdaj je bila karta tiskana! V trgovinah večkrat prodajajo že zastarele.
- V visokogorski pokrajini je potrebno planirati obiske planinskih koč, kjer se vpišite ali seznanite oskrbnika o vašem predvidenem cilju, saj vas bo v primeru nesreče tako lažje najti.
- Rana ura, zlata ura. Na turo se podajte zgodaj zjutraj! Tako boste imeli več časa in zato manj težav na popotovanju.
- Pri načrtovanju ture računajte z izgubo časa v primeru okvar ali drugih težav, v nasprotnem vas lahko zaradi najmanjšega zastoja prehiti noč!
- Posvetujte se s poznavalci krajev, če so poti po katerih je tura načrtovana resnično prevozne, saj nastanejo po vsaki zimi spremembe v naravi!
- Zapišite si klicne številke v sili! V Nemčiji je 1 92 22, v Avstriji in Švici je 144, v Italiji je 116 oz. po celi Evropi je za mobilno omrežje enotna 112. Klici na te številke so brezplačni!
- Pri sebi vedno imejte osebno izkaznico ali potni list in zdravstveno kartico ali potrdilo!
- Na listek, katerega vložite v svoje dokumente, napišite naslove oseb, ki bodo v primeru nesreče obveščeni!
- Imejte nekaj denarja v valuti države po kateri potujete! Tudi telefonska kartica ali žetoni so priporočljivi.
- Dobro se naspite, kajti pomanjkanje spanca vam lahko pokvari dan!
- Ne pijte alkohola pred in med turo! Že malenkostne količine alkohola lahko povzročijo precenitev lastnih zmogljivosti.
- Med potjo kontrolirajte razdaljo in čas, ki ga potrebujete do cilja! Če vam ne gre po načrtu, se pravočasno odločite za vrnitev ali skrajšanje ture.
- Pred turo natančno preglejte kolo in odpravite morebitne pomanjkljivosti! Popoln tehnični pregled kolesa lahko opravite tudi na servisu.
- Na daljše ture se ne odpravljajte brez kondicije! Z dobro kondicijo boste lažje premagovali ovire na poti in uživali.
- Ne vozite se sami po odročnih pokrajinah! Pri morebitnem padcu oziroma poškodbi ne boste imeli pomoči.
- En vzpon ni enak drugemu. Načrtujte potreben čas glede na težavnost vzpona!
- Zahtevnost dnevnih etap povečujte postopoma! Vaše telo se bo lažje prilagodilo večjim obremenitvam.
- Največkrat pride do krize v tretjem dnevu, zato planirajte na ta dan lažjo etapo!
- Upoštevajte podlago vozišča: na novo nasuta pot vzame mnogo več časa in moči, kot gladka pot!
- Merilec srčnega utripa je smiseln pripomoček, da se zaščitimo pred pretirano obremenitvijo in se tako izognemo popolni izčrpanosti.
- Sestavite spisek reči, ki jih nameravate vzeti s seboj!
- V primeru, da boste na pot vzeli nahrbtnik, morate težje stvari zložiti na dno, lažje pa na vrh. S tem znižate težišče in povečate stabilnost vožnje.
- Dan pred odhodom poskusno naložite vso opremo na kolo! Tako vam ostane dovolj časa za reševanje problemov montaže in prilagajanja. Tudi poskusna vožnja je priporočljiva.
- Pazite pri namestitvi šotora na prtljažnik! Zaradi tresljajev se lahko šotor med vožnjo poškoduje.
- Pri vozilih z več prtljage je potrebno povečati tlak v zračnicah! To zmanjšuje trenje in verjetnost predrtja gum.
Vreme
Vreme v gorah se lahko hitro spremeni. Pazite, da vas ne preseneti!
- Večer pred odhodom preverite vremensko napoved.
- V gorah je priporočljiv višinomer, ki vam kaže tudi nihanje zračnega tlaka, kar olajša predvidevanje vremena.
- Pozor, sončna pripeka! Namažite se z zaščitnimi kremami. Predvsem v gorah uporabljajte višji zaščitni faktor
- Če želite natančnejše podatke o vremenu, vam vremenska služba nudi napoved za skoraj vsako področje.
- Nevihta ne pade z neba. Opazujte nebo in si pravočasno poiščite varno zavetje!
- Če se že znajdete sredi nevihte – nobene panike. Izogibajte se prelazov, prostostoječih dreves, odlomljenih skal, hudourniških strug in kovinskih predmetov – tudi vašega kolesa!
Hrana
Pomembno je koliko, kdaj in kaj jeste.
- Zaužijte toliko ogljikovih hidratov, da bo to zadostilo vašim celodnevnim potrebam po energiji!
- Po 22. uri ni priporočljivo jesti in piti; s polnim želodcem boste slabo spali.
- Zajtrkujte lažjo hrano, npr. sadje in žitarice in ne pretiravajte v obilnosti!
- Ne odpravite se na vožnjo takoj po zajtrku! Vaše telo potrebuje nekaj časa, da hrano predela.
- Pijte redno, tudi kadar ne čutite žeje! Med naporom telo izgublja veliko tekočine, še posebno pri visoki dnevni temperaturi.To lahko povzroči dehidracijo, posledica pa je večja utrujenost in nezbranost.
- Namesto standardne 0,5 litrske plastenke vzemite s seboj vsaj 0,75 litrsko!
- Zelo praktičen je nahrbtnik za pijačo CamelBag.
- Prehranjujte se predvsem s svežo, nekonzervirano hrano!
- Izogibajte se sladic! Ko jih začnete jesti, težko odnehate.
- Vzemite s seboj tudi multivitaminske tablete, za primer ko ni na voljo sadja ali zelenjave!
- Jejte redno, en majhen grižljaj na dve uri. Ne čakajte do vaše prave lakote!
- Med kolesarjenjem ne jejte težko prebavljive hrane!
- Ne pijte ledenomrzle vode! Počakajte, da se tekočina segreje! Vaš želodec vam bo hvaležen.
Kolo
Tudi za gorsko kolo je lahko marsikateri teren resno zahteven.
- Če kupujete novo kolo, naj bo to kolo priznanega proizvajalca, z dobro razvito servisno mrežo in zagotovljenimi rezervnimi deli.
- Vse vijake na kolesu zamenjajte z imbus vijaki, da se izognete težkemu klasičnemu orodju.
- Na kolesu imejte široke gume saj na grobem terenu nudijo udobnejšo vožnjo in večjo zanesljivost.
- Opremite vaše kolo s krmilnimi rogovi. Več oprijemalnih pozicij pomeni več ugodja predvsem na daljših turah.
- Pritrdite še drugi nosilec s plastenko za lažjo premostitev daljših, z vodo siromašnih pokrajin!
- Na kolesu imejte luč, ki jo nujno potrebujete pri vožnji v temi! Najboljša je hitro snemljiva in vsestransko uporabna halogenska svetilka.
- Vzemite rezervne zavorne obloge! Pri dolgih in strmih spustih se vam obstoječe lahko hitro obrabijo ali celo poškodujejo.
- Zamenjajte pritrdilne vijake sedeža s praktičnimi zatezniki! Naletite lahko na tako razgiban teren, da boste morali večkrat prilagoditi sedež.
- Zadnjica je občutljiva. Ne odpravite se na turo s povsem novim in nepreverjenim sedežem!
Oblačila
S pravilnim oblačenjem bolje prenašate vremenske tegobe.
- Vzemite vedno s seboj oblačilo za dež! Tudi dolge kolesarske hlače sodijo v nahrbtnik. Vreme v gorah je zelo nepredvidljivo. Mnogokrat pride do hitrih temperaturnih padcev.
- Preoblecite se še pred dežjem in ne potem, ko že pada!
- Oblecite se po čebulnem principu! Bolje mnogo tankih, kot nekaj debelih oblačil. Tako se lažje prilagajate temperaturnim nihanjem.
- Zamenjajte triko pred spustom! Moker lahko pri vožnji navzdol povzroči podhladitev.
- Pri daljših spustih si oblecite dodatno vetrovko!
- Tudi na enostavnih turah vedno nosite čelado in rokavice! Že majhen padec lahko povzroči boleče poškodbe.
- Nataknite si kolesarska očala! Pri hitrem spustu vsak mrčes učinkuje kot izstrelek.
Oprema
Kakšen nahrbtnik in kaj v njega?
- Za občutljive predmete, kot so: fotoaparat, kamera, radio, dokumenti itd, je plastična vrečka najboljša zaščita pred dežjem.
- Zaščitite pred udarci posebno občutljive predmete z ovijanjem v nadomestni triko, vetrovko in podobno!
- Izberite tak nahrbtnik, da bo vsebina enostavno dosegljiva in pregledna! Mnogo žepov na nahrbtniku ni nobeno razkošje, ampak je v veliko pomoč pri shranjevanju opreme.
- Priporočljivo je, da si nabavite kolesarski nahrbtnik. Kroj nahrbtnika je prilagojen za nagnjeno telesno držo in nudi dodaten prostor za shranjevanje čelade, plastenke in zračne tlačilke.
- Pri nabavi nahrbtnika pazite, da ima trebušno in prsno oprtnico ter nudi izdatno zračenje hrbta!
- Ne pozabite na univerzalno orodje! Najboljša je žepna izvedba, ki jo sestavljajo imbus ključi, matični ključi in izvijači. Boljše verzije vključujejo tudi napravo za spajanje verige.
- Na daljše ture vzemite s seboj še naslednje: ključ za napere, eno napero, zavorno in menjalno potezno žico, zračnico, tlačilko, pribor za krpanje zračnic, napravo za spajanje verige, nadomestni verižni člen, lepilni trak, žepni nož.
- Orodje zapakirajte tako, da ne bo rjavelo!
- S seboj imejte tudi olje za podmazovanje verige, saj se ta v primeru dežja ali prahu hitro posuši.
- Po vsaki turi preverite pribor za krpanje in rezervno zračnico.
- Rezervni kevlarski plašč, ki se ga dobro zloži, vas lahko na poti reši iz neprijetne situacije.
Tehnika vožnje
S pravilno tehniko vožnje ohranjate moč in energijo.
- Če ste cestni kolesar in nimate izkušenj z gorskim kolesarjenjem, potem začnite turo z vožnjo po manj zahtevnem terenu.
- Pri dolgih spustih ne premišljujte na težave ponovnega vzpona! Raje opazujte naravo okoli sebe in razmišljajte o lepih trenutkih, tako vam bo čas pri ponovnem vzponu hitreje minil.
- Pri zahtevnih gorskih vzponih poskušajte sprostiti vse mišice, ki jih nekontrolirano napenjate in vam niso v pomoč pri poganjanju. S tem varčujete na moči.
- Ne delajte preveč odmorov, ker je po vsakem odmoru ponoven začetek težji!
- Vozite v lastnem tempu! Ne držite se partnerja ali skupine, če tega ne zmorete! Niste na dirki, ampak vozite turno vožnjo.
- Če vozite izven skupine, se dogovorite za točke, kjer se dobite v primeru zaostanka zaradi okvare, poškodbe ali preutrujenosti.
- Pri vzponih vozite enakomerno, brez vmesnih pospeševanj. Vozite s hitrostjo, ki jo zmorete; to pomeni pod vašo zgornjo mejo zmogljivosti.
- Če se hočete priključiti skupini, prestavite na koncu vzpona v višjo prestavo in vozite z enakomerno močjo dalje. Tako največkrat nadoknadite zaostanek.
- Pri daljših prenosih ne nosite kolesa preko ramena. Položite ga preko nahrbtnika in ga držite z eno roko za sedež, z drugo pa za krmilo.
- Na težkih prehodih uporabljajte vaše kolo kot oporo. Potiskajte ga s krmilom v višini trebuha.
- Pri zahtevnejših spustih dobro pritrdite vaš nahrbtnik s trebušno oprtnico, da ne bo poskakoval in drsel naprej.
- Če vozite v cestnem prometu, ne vozite preblizu vašega predhodnika. Medsebojna razdalja naj bo tako velika, da lahko varno zavirate.
- Na grobem terenu razbremenite kolo z lahkimi preskoki čez zapreke.
- Zavirajte v intervalih, predvsem pri daljših spustih. To vam ohranja moč in prizanaša zavornim oblogam.
Zadrege
Polomljene prestave? Zlomljeno krmilo? Samo brez panike! Z majhnimi triki, bo kolo zopet vozno.
- Pretrgano potezno žico za prestave ponovno usposobite za delovanje, če konca zavozlajte.
- Če se potezna žica za prestave pretrga na vijaku menjalnika, prestavite verigo skupaj s prestavnim koleščkom v nižjo prestavo in ponovno pritrdite potezno žico.
- Če se polomi prestavni kolešček, ga najprej odstranite, nato pa prestavite verigo v srednjo prestavo in jo ustrezno skrajšajte.
- Polomljen nosilec sedla popravite tako, da zabijete v polomljena konca cevi močnejši kos veje in tako spojite oba dela. Tudi pri polomljenem krmilu si na ta način prihranite dolg sprehod. Pri takih okvarah nadaljujete vožnjo previdno!
- Če nimate pri sebi pribora za krpanje ali rezervne zračnice, zračnico na predrtem mestu zavozlajte z vrvico in to mesto obložite z listjem ali travo.
- Mnoge lekarne nudijo komplete prve pomoči za športnike. Nekaj od tega je treba imeti pri vsaki vožnji.
- Priporoča se: steklenička razkužila, tablete proti bolečinami, mazilo za rane.
- V hladnejših predelih je priporočljiva zaščitna Alu-folija, ki nas v primeru večje poškodbe varuje pred podhladitvijo.
- Vratna ruta je vsestranski spremljevalec. Poleti hladi čelo, pozimi pa greje vrat. V nesreči ustavlja krvavitve ali pomaga pri imobilizaciji zlomljenih udov.
- Piščalka je daleč naokoli slišen signal, ki opozarja na nesrečo.
- Majhna žepna svetilka ne tehta mnogo in vam lahko pomaga v nesreči.
- Osvežite si znanje iz prve pomoči.
- V naravnem okolju bodite iznajdljivi. Opornico lahko naredite tudi iz vej.
- Na zahtevnih turah in v primeru nesreče je zelo uporaben mobilni telefon, ki ga zaradi svoje velikosti lahko spravite v vsak žep.