Gumidefekt

100 nasvetov

Načrtovanje

O tem, ali bo tura uspela ali ne, mnogokrat odloča že priprava. Dobro načrtovanje je že pol uspeha.

  • Pred odhodom na turo si najprej priskrbite dobro topografsko karto v merilu 1:50.000, da se temeljito informirate o terenu in pripravite temu primerno opremo!
  • Preverite, kdaj je bila karta tiskana! V trgovinah večkrat prodajajo že zastarele.
  • V visokogorski pokrajini je potrebno planirati obiske planinskih koč, kjer se vpišite ali seznanite oskrbnika o vašem predvidenem cilju, saj vas bo v primeru nesreče tako lažje najti.
  • Rana ura, zlata ura. Na turo se podajte zgodaj zjutraj! Tako boste imeli več časa in zato manj težav na popotovanju.
  • Pri načrtovanju ture računajte z izgubo časa v primeru okvar ali drugih težav, v nasprotnem vas lahko zaradi najmanjšega zastoja prehiti noč!
  • Posvetujte se s poznavalci krajev, če so poti po katerih je tura načrtovana resnično prevozne, saj nastanejo po vsaki zimi spremembe v naravi!
  • Zapišite si klicne številke v sili! V Nemčiji je 1 92 22, v Avstriji in Švici je 144, v Italiji je 116 oz. po celi Evropi je za mobilno omrežje enotna 112. Klici na te številke so brezplačni!
  • Pri sebi vedno imejte osebno izkaznico ali potni list in zdravstveno kartico ali potrdilo!
  • Na listek, katerega vložite v svoje dokumente, napišite naslove oseb, ki bodo v primeru nesreče obveščeni!
  • Imejte nekaj denarja v valuti države po kateri potujete! Tudi telefonska kartica ali žetoni so priporočljivi.
  • Dobro se naspite, kajti pomanjkanje spanca vam lahko pokvari dan!
  • Ne pijte alkohola pred in med turo! Že malenkostne količine alkohola lahko povzročijo precenitev lastnih zmogljivosti.
  • Med potjo kontrolirajte razdaljo in čas, ki ga potrebujete do cilja! Če vam ne gre po načrtu, se pravočasno odločite za vrnitev ali skrajšanje ture.
  • Pred turo natančno preglejte kolo in odpravite morebitne pomanjkljivosti! Popoln tehnični pregled kolesa lahko opravite tudi na servisu.
  • Na daljše ture se ne odpravljajte brez kondicije! Z dobro kondicijo boste lažje premagovali ovire na poti in uživali.
  • Ne vozite se sami po odročnih pokrajinah! Pri morebitnem padcu oziroma poškodbi ne boste imeli pomoči.
  • En vzpon ni enak drugemu. Načrtujte potreben čas glede na težavnost vzpona!
  • Zahtevnost dnevnih etap povečujte postopoma! Vaše telo se bo lažje prilagodilo večjim obremenitvam.
  • Največkrat pride do krize v tretjem dnevu, zato planirajte na ta dan lažjo etapo!
  • Upoštevajte podlago vozišča: na novo nasuta pot vzame mnogo več časa in moči, kot gladka pot!
  • Merilec srčnega utripa je smiseln pripomoček, da se zaščitimo pred pretirano obremenitvijo in se tako izognemo popolni izčrpanosti.
  • Sestavite spisek reči, ki jih nameravate vzeti s seboj!
  • V primeru, da boste na pot vzeli nahrbtnik, morate težje stvari zložiti na dno, lažje pa na vrh. S tem znižate težišče in povečate stabilnost vožnje.
  • Dan pred odhodom poskusno naložite vso opremo na kolo! Tako vam ostane dovolj časa za reševanje problemov montaže in prilagajanja. Tudi poskusna vožnja je priporočljiva.
  • Pazite pri namestitvi šotora na prtljažnik! Zaradi tresljajev se lahko šotor med vožnjo poškoduje.
  • Pri vozilih z več prtljage je potrebno povečati tlak v zračnicah! To zmanjšuje trenje in verjetnost predrtja gum.

Vreme

Vreme v gorah se lahko hitro spremeni. Pazite, da vas ne preseneti!

  • Večer pred odhodom preverite vremensko napoved.
  • V gorah je priporočljiv višinomer, ki vam kaže tudi nihanje zračnega tlaka, kar olajša predvidevanje vremena.
  • Pozor, sončna pripeka! Namažite se z zaščitnimi kremami. Predvsem v gorah uporabljajte višji zaščitni faktor
  • Če želite natančnejše podatke o vremenu, vam vremenska služba nudi napoved za skoraj vsako področje.
  • Nevihta ne pade z neba. Opazujte nebo in si pravočasno poiščite varno zavetje!
  • Če se že znajdete sredi nevihte – nobene panike. Izogibajte se prelazov, prostostoječih dreves, odlomljenih skal, hudourniških strug in kovinskih predmetov – tudi vašega kolesa!

Hrana

Pomembno je koliko, kdaj in kaj jeste.

  • Zaužijte toliko ogljikovih hidratov, da bo to zadostilo vašim celodnevnim potrebam po energiji!
  • Po 22. uri ni priporočljivo jesti in piti; s polnim želodcem boste slabo spali.
  • Zajtrkujte lažjo hrano, npr. sadje in žitarice in ne pretiravajte v obilnosti!
  • Ne odpravite se na vožnjo takoj po zajtrku! Vaše telo potrebuje nekaj časa, da hrano predela.
  • Pijte redno, tudi kadar ne čutite žeje! Med naporom telo izgublja veliko tekočine, še posebno pri visoki dnevni temperaturi.To lahko povzroči dehidracijo, posledica pa je večja utrujenost in nezbranost.
  • Namesto standardne 0,5 litrske plastenke vzemite s seboj vsaj 0,75 litrsko!
  • Zelo praktičen je nahrbtnik za pijačo CamelBag.
  • Prehranjujte se predvsem s svežo, nekonzervirano hrano!
  • Izogibajte se sladic! Ko jih začnete jesti, težko odnehate.
  • Vzemite s seboj tudi multivitaminske tablete, za primer ko ni na voljo sadja ali zelenjave!
  • Jejte redno, en majhen grižljaj na dve uri. Ne čakajte do vaše prave lakote!
  • Med kolesarjenjem ne jejte težko prebavljive hrane!
  • Ne pijte ledenomrzle vode! Počakajte, da se tekočina segreje! Vaš želodec vam bo hvaležen.

Kolo

Tudi za gorsko kolo je lahko marsikateri teren resno zahteven.

  • Če kupujete novo kolo, naj bo to kolo priznanega proizvajalca, z dobro razvito servisno mrežo in zagotovljenimi rezervnimi deli.
  • Vse vijake na kolesu zamenjajte z imbus vijaki, da se izognete težkemu klasičnemu orodju.
  • Na kolesu imejte široke gume saj na grobem terenu nudijo udobnejšo vožnjo in večjo zanesljivost.
  • Opremite vaše kolo s krmilnimi rogovi. Več oprijemalnih pozicij pomeni več ugodja predvsem na daljših turah.
  • Pritrdite še drugi nosilec s plastenko za lažjo premostitev daljših, z vodo siromašnih pokrajin!
  • Na kolesu imejte luč, ki jo nujno potrebujete pri vožnji v temi! Najboljša je hitro snemljiva in vsestransko uporabna halogenska svetilka.
  • Vzemite rezervne zavorne obloge! Pri dolgih in strmih spustih se vam obstoječe lahko hitro obrabijo ali celo poškodujejo.
  • Zamenjajte pritrdilne vijake sedeža s praktičnimi zatezniki! Naletite lahko na tako razgiban teren, da boste morali večkrat prilagoditi sedež.
  • Zadnjica je občutljiva. Ne odpravite se na turo s povsem novim in nepreverjenim sedežem!

Oblačila

S pravilnim oblačenjem bolje prenašate vremenske tegobe.

  • Vzemite vedno s seboj oblačilo za dež! Tudi dolge kolesarske hlače sodijo v nahrbtnik. Vreme v gorah je zelo nepredvidljivo. Mnogokrat pride do hitrih temperaturnih padcev.
  • Preoblecite se še pred dežjem in ne potem, ko že pada!
  • Oblecite se po čebulnem principu! Bolje mnogo tankih, kot nekaj debelih oblačil. Tako se lažje prilagajate temperaturnim nihanjem.
  • Zamenjajte triko pred spustom! Moker lahko pri vožnji navzdol povzroči podhladitev.
  • Pri daljših spustih si oblecite dodatno vetrovko!
  • Tudi na enostavnih turah vedno nosite čelado in rokavice! Že majhen padec lahko povzroči boleče poškodbe.
  • Nataknite si kolesarska očala! Pri hitrem spustu vsak mrčes učinkuje kot izstrelek.

Oprema

Kakšen nahrbtnik in kaj v njega?

  • Za občutljive predmete, kot so: fotoaparat, kamera, radio, dokumenti itd, je plastična vrečka najboljša zaščita pred dežjem.
  • Zaščitite pred udarci posebno občutljive predmete z ovijanjem v nadomestni triko, vetrovko in podobno!
  • Izberite tak nahrbtnik, da bo vsebina enostavno dosegljiva in pregledna! Mnogo žepov na nahrbtniku ni nobeno razkošje, ampak je v veliko pomoč pri shranjevanju opreme.
  • Priporočljivo je, da si nabavite kolesarski nahrbtnik. Kroj nahrbtnika je prilagojen za nagnjeno telesno držo in nudi dodaten prostor za shranjevanje čelade, plastenke in zračne tlačilke.
  • Pri nabavi nahrbtnika pazite, da ima trebušno in prsno oprtnico ter nudi izdatno zračenje hrbta!
  • Ne pozabite na univerzalno orodje! Najboljša je žepna izvedba, ki jo sestavljajo imbus ključi, matični ključi in izvijači. Boljše verzije vključujejo tudi napravo za spajanje verige.
  • Na daljše ture vzemite s seboj še naslednje: ključ za napere, eno napero, zavorno in menjalno potezno žico, zračnico, tlačilko, pribor za krpanje zračnic, napravo za spajanje verige, nadomestni verižni člen, lepilni trak, žepni nož.
  • Orodje zapakirajte tako, da ne bo rjavelo!
  • S seboj imejte tudi olje za podmazovanje verige, saj se ta v primeru dežja ali prahu hitro posuši.
  • Po vsaki turi preverite pribor za krpanje in rezervno zračnico.
  • Rezervni kevlarski plašč, ki se ga dobro zloži, vas lahko na poti reši iz neprijetne situacije.

Tehnika vožnje

S pravilno tehniko vožnje ohranjate moč in energijo.

  • Če ste cestni kolesar in nimate izkušenj z gorskim kolesarjenjem, potem začnite turo z vožnjo po manj zahtevnem terenu.
  • Pri dolgih spustih ne premišljujte na težave ponovnega vzpona! Raje opazujte naravo okoli sebe in razmišljajte o lepih trenutkih, tako vam bo čas pri ponovnem vzponu hitreje minil.
  • Pri zahtevnih gorskih vzponih poskušajte sprostiti vse mišice, ki jih nekontrolirano napenjate in vam niso v pomoč pri poganjanju. S tem varčujete na moči.
  • Ne delajte preveč odmorov, ker je po vsakem odmoru ponoven začetek težji!
  • Vozite v lastnem tempu! Ne držite se partnerja ali skupine, če tega ne zmorete! Niste na dirki, ampak vozite turno vožnjo.
  • Če vozite izven skupine, se dogovorite za točke, kjer se dobite v primeru zaostanka zaradi okvare, poškodbe ali preutrujenosti.
  • Pri vzponih vozite enakomerno, brez vmesnih pospeševanj. Vozite s hitrostjo, ki jo zmorete; to pomeni pod vašo zgornjo mejo zmogljivosti.
  • Če se hočete priključiti skupini, prestavite na koncu vzpona v višjo prestavo in vozite z enakomerno močjo dalje. Tako največkrat nadoknadite zaostanek.
  • Pri daljših prenosih ne nosite kolesa preko ramena. Položite ga preko nahrbtnika in ga držite z eno roko za sedež, z drugo pa za krmilo.
  • Na težkih prehodih uporabljajte vaše kolo kot oporo. Potiskajte ga s krmilom v višini trebuha.
  • Pri zahtevnejših spustih dobro pritrdite vaš nahrbtnik s trebušno oprtnico, da ne bo poskakoval in drsel naprej.
  • Če vozite v cestnem prometu, ne vozite preblizu vašega predhodnika. Medsebojna razdalja naj bo tako velika, da lahko varno zavirate.
  • Na grobem terenu razbremenite kolo z lahkimi preskoki čez zapreke.
  • Zavirajte v intervalih, predvsem pri daljših spustih. To vam ohranja moč in prizanaša zavornim oblogam.

Zadrege

Polomljene prestave? Zlomljeno krmilo? Samo brez panike! Z majhnimi triki, bo kolo zopet vozno.

  • Pretrgano potezno žico za prestave ponovno usposobite za delovanje, če konca zavozlajte.
  • Če se potezna žica za prestave pretrga na vijaku menjalnika, prestavite verigo skupaj s prestavnim koleščkom v nižjo prestavo in ponovno pritrdite potezno žico.
  • Če se polomi prestavni kolešček, ga najprej odstranite, nato pa prestavite verigo v srednjo prestavo in jo ustrezno skrajšajte.
  • Polomljen nosilec sedla popravite tako, da zabijete v polomljena konca cevi močnejši kos veje in tako spojite oba dela. Tudi pri polomljenem krmilu si na ta način prihranite dolg sprehod. Pri takih okvarah nadaljujete vožnjo previdno!
  • Če nimate pri sebi pribora za krpanje ali rezervne zračnice, zračnico na predrtem mestu zavozlajte z vrvico in to mesto obložite z listjem ali travo.
  • Mnoge lekarne nudijo komplete prve pomoči za športnike. Nekaj od tega je treba imeti pri vsaki vožnji.
  • Priporoča se: steklenička razkužila, tablete proti bolečinami, mazilo za rane.
  • V hladnejših predelih je priporočljiva zaščitna Alu-folija, ki nas v primeru večje poškodbe varuje pred podhladitvijo.
  • Vratna ruta je vsestranski spremljevalec. Poleti hladi čelo, pozimi pa greje vrat. V nesreči ustavlja krvavitve ali pomaga pri imobilizaciji zlomljenih udov.
  • Piščalka je daleč naokoli slišen signal, ki opozarja na nesrečo.
  • Majhna žepna svetilka ne tehta mnogo in vam lahko pomaga v nesreči.
  • Osvežite si znanje iz prve pomoči.
  • V naravnem okolju bodite iznajdljivi. Opornico lahko naredite tudi iz vej.
  • Na zahtevnih turah in v primeru nesreče je zelo uporaben mobilni telefon, ki ga zaradi svoje velikosti lahko spravite v vsak žep.
Print Friendly, PDF & Email